Урок № 70
Мета
ü навчальна: узагальнити та систематизувати знання учнів;
зацікавлювати учнів у вивченні інформатики;
ü розвивальна: розвивати пам’ять,
інтелектуальні вміння,
структуроване мислення, комунікативність;
ü виховна: виховувати культуру мовлення.
Хід уроку.
І.
Організаційний момент
Пропонуємо вам взяти участь в інтелектуальній грі з
інформатики «Найрозумніший». Всі ви добре знаєте телевізійну гру з однойменною
назвою. Правила нашої гри такі ж самі. Гра складається з трьох турів. В першому турі беруть участь
12 учнів. У другий тур переходять 6 кращих учнів за результатами першого туру. Серед них
обирається 3 найкращі учні, які змагаються між собою у фіналі.
ІІ. Перший
тур.
Вашим завданням є – дати правильні відповіді із
перерахованих 4 на 12 запитань. Відповіді учні пишуть на власних аркушах. Журі
слідкує за відповідями учасників та веде підрахунок. За правильну відповідь – 1
бал. В кінці туру обираються ті учні, які набрали більшу кількість балів. Вони
продовжують боротьбу в другому турі.
Запитання першого туру
1. Система правил для
перетворення повідомлень, що містять текст, звук, зображення, жести тощо називається:
А) кодом
Б) повідомленням
В) кодуванням
Г) декодуванням
2. Пам’ять
призначена для тимчасового зберігання вхідних даних, проміжних
і кінцевих
результатів обчислень, програм опрацювання даних:
А) кеш-пам'ять
Б) оперативна
В) зовнішня
Г) постійна
3. Ліцензія, яка передбачає, що розробник ПЗ дає дозвіл
користувачу використовувати одну або декілька копій програми, але при цьому сам
залишається правовласником усіх цих копій:
А) вільна
Б) напіввідкрита
В) власницька
Г) відкрита
4. Частина
документа, яка має задані значення параметрів форматування сторінки чи колонок
А) абзац
Б) сторінка
В)
розділ
Г) речення
5. Наочне графічне
відображення даних в електронній таблиці:
А) таблиця
Б)
діаграма
В) графік
Г) малюнок
6.
Набута у процесі навчання інтегрована здатність
особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що
можуть цілісно реалізовуватися на практиці
А) компетенція
Б) навичка
В) компетентність
Г) уміння
7. Кодування повідомлень із
використанням двох сигналів
А) азбука Морзе
Б) двохсигнальне
В) двійкове
Г) знакове
8. Величина, яка в
різні моменти часу може набувати різних значень:
А) змінна
Б) постійна
В) константа
Г) тип
9. Сукупність
клітинок з даними в одному рядку таблиці:
А) поле
Б) запис
В) діапазон
Г) група
10. Засіб швидкого виділення з таблиці набору даних, які
відповідають заданим умовам
А) фільтр
Б) стиль
В)
шаблон
Г) формула
11. Величина, яка має одне і те ж значення в будь-який
момент часу:
А) числова
Б) постійна
В) логічна
Г) змінна
12. Посилання на клітинку, яке складається лише з назви
стовпця і номера рядка:
А) мішане
Б) відносне
В) абсолютне
Г) адресне
Додаткові запитання.
13. Комп’ютери на
інтегральних схемах склали :
А) ІІІ покоління
Б) І покоління
В) IV покоління
Г) ІІ покоління
14. Процесор з'єднано з
іншими пристроями за допомогою:
А) шини
Б) кабелів
В) супутника
Г) USB
15.Допоміжні
програми. Призначені для обслуговування дисків, перевірки комп’ютера,
налаштування параметрів роботи:
А) драйвери
Б) утиліти
В) прикладні
Г) спеціальні
16.Послуга, яка дає змогу обмінюватися повідомленнями
деякій кількості зацікавлених осіб:
А) електронна пошта
Б) нарада
В) телеконференція
Г) група дискусія
ІІІ.
Другий тур.
Для того щоб визначити в якій послідовності будуть
починати грати учні в другому турі треба провести гру «Кодувальник». Потрібно
якнайшвидше розгадати слово, яке закодовано у вигляді комбінації цифр.
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
Ц Ю Я
|
А Б В
|
Г Д Е
|
Є Ж З
|
И І Й
|
К Л М
|
Н О П
|
Р С Т
|
У Ф Х
|
Ч Ш Ь
|
Універсальний електронний прилад,
призначений для обробки повідомлень 565690727
Відповідь: комп’ютер
Перед вами 6 різних категорій – тем з інформатики.
В кожній декілька запитань. Учасник має право вибрати будь-яку з наявних. За
кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал, максимальна кількість балів, які
можна набрати в другому турі – 10.
Апаратне програмне
забезпечення
|
Опрацювання
текстових даних
|
Алгоритми роботи з
об’єктами та величинами
|
Опрацювання об’єктів
мультимедіа
|
Основи подійно- та
об’єктно-орієнтованого програмування
|
Програмне
забезпечення комп'ютера
|
Категорія «Апаратне
програмне забезпечення»
1.
Перша ПЕОМ.
2.
Один із класів у класифікації обчислювальних систем за
ступенем розвитку апаратних і програмних засобів.
3.
Принципи
роботи та взаємодії основних
пристроїв комп’ютера: процесора, внутрішньої й зовнішньої пам’яті та
пристроїв введення й виведення даних - це
4.
Мікросхема,
яка створюється на напівпровідниковому кристалі (або кількох кристалах)
шляхом застосування складної мікроелектронної технології - це
5.
Внутрішня
пам’ять процесора, яка дає можливість зберігати проміжні дані
6.
Апаратне
під’єднання зовнішніх пристроїв до магістралі здійснюється через
7.
Швидка
оперативна пам’ять для зберігання коду зображення, що відображається на
екрані монітора
8.
Основним
пристроєм введення даних є
9.
Фізичне
під’єднання зазначених пристроїв має супроводжуватися встановленням
відповідних програм
10.
Пам'ять, яка призначена для тривалого
зберігання даних називається
|
1. ENIAC
2.Покоління ЕОМ
3.Архітектура ПК
4. Мікропроцесор
5. Кеш-пам'ять
6. Контролери й адаптери
8. Монітор
9. Драйверів
10. Зовнішньою
|
Категорія «Програмне
забезпечення комп'ютера»
1.
Центральна частина ОС, що забезпечує прикладним
програмам координований доступ до ресурсів комп’ютера
2. Правила взаємодії операційної системи та користувача,
які визначають зручність роботи.
3.
Програми, призначені для контролю за додаванням у
поточну програмну конфігурацію нового програмного забезпечення
4.
Процедура створення структур порожньої файлової системи
вказаного типу
5.
Скорочення обсягу вихідного файла або групи файлів.
6.
Злиття кількох файлів або папок у єдиний файл, який називається архівом – це
7.
Допоміжні програми, призначені для обслуговування
дисків, перевірки комп’ютера, налаштування параметрів роботи
8.
Програми для перекладу вказівок комп’ютера мовою певного
пристрою
9.
Правовий документ, що визначає правила використання та
поширення програмного забезпечення називається
10.
Програми, що зберігаються у спеціальних мікросхемах
постійного запам’ятовуючого пристрою та утворюють базову систему
введення-виведення — BIOS називаються
|
1.
Ядро
2. Інтерфейс
3. Інсталятори
4. Форматування
5. Стиснення
6.
Упакування
7.
Утиліти
8.
Драйвери
9. Ліцензією
10. Програмами базового рівня
|
Категорія «Опрацювання текстових
даних»
1.
Сукупність параметрів форматування, що позначається
унікальним іменем і може застосовуватися для форматування текстових
фрагментів називається
2.
Частина документа, яка має задані значення параметрів форматування
сторінки чи колонок називається
3.
Відстань від краю аркуша паперу до початку зображення
тексту
4.
Книжкова, альбомна ….
5.
Об’єкт, що розміщується над текстом або під текстом
кожної сторінки
6.
Заголовки розділів і підрозділів документа визначають
його
7.
Текстовий документ, що містить усі елементи, які є
спільними для різних документів даного типу
8.
Додаткові відомості тексту носять назву
9.
Щоб додати до документа символи яких немає на
клавіатурі потрібно скористатися
10.
Нумерований, маркований, багаторівневий
|
1. Стилем
2. Розділом
3. Поле
4. Орієнтація сторінки
5. Колонтитул
6. Структуру
7. Шаблон
8. Розмітки тексту
9. Пунктом меню Вставка
10. Список
|
Категорія «Основи
подійно- та об’єктно-орієнтованого програмування»
1.
Система позначень для точного опису алгоритму, який
потрібно виконати за допомогою комп'ютера
2.
Програма, яка записує команди програми, описаної деякою
мовою програмування, машинною мовою
3.
Система правил базових конструкцій мови
4.
Набір файлів, з якими користувач працює під час
створення прикладної програми в об’єктно-орієнтованому середовищі
програмування називають
5.
Набір символів, з яких утворюються слова та речення
мови
6.
Сукупність спеціальних слів, які мають однозначне
пояснення та застосування
7.
Вікно, що містить візуальні графічні елементи або об’єкти
управління
8.
Набір команд, який використовується для опису реакції
на конкретну подію й записується за правилами мови програмування, називається
9.
Фрагмент програмного коду, який вбудований в об’єкт та
передбачає виконання деяких дій з ним
10.
Текстові написи кнопки, перемикачі, малюнки на екранній
формі - це
|
1.
Мова програмування
2.
Транслятор
3.
Синтаксис
4.
Проектом
5.
Алфавіт
6.
Словник
7.
Екранна форма
8.
Процедурою
9.
Метод
10.
Елементи
управління
|
Категорія «Алгоритми
роботи з об’єктами та величинами»
1.
Сукупність множини допустимих значень і операцій, які
дозволяється виконувати над цими значеннями
2.
Структура мови програмування, в якій одні і ті ж дії
виконуються декілька разів є структурою
3.
Набір символів утворює
4.
Літера, цифра чи знак це значення величини
5.
Елемент списку
6.
Компіляція проекту відбувається після натиснення
клавіші
7.
Тип величини, яка може набувати лише значення True або False
8.
Структура мови програмування, в якій дії виконуються в
залежності від умови є структурою
9.
Заголовок групи, форми
10.
Для розміщення
малюнка на формі використовують компонент
|
1.
Тип величини
2.
Повторення
3.
Рядок
4.
Символьного типу
5.
Items
6.
F7
7.
Логічний
8.
Розгалуження
9.
Caption
10.
Image
|
Категорія «Опрацювання
об’єктів мультимедіа»
1. Пристрій чи програма, що виконує перетворення
сигналів і використовується під час цифрового опрацювання відео та звуків
2. Програма, яка перетворює у файлі дані з одного
формату в інший
3. Найбільший у світі відеосервіс в Інтернеті
4. Створювати звукові файли та вносити зміни до
аудіозаписів можна за допомогою
5. Область із звуковим зображенням у звуковому редакторі
називають
6. Програма, що містить набір інструментів, за допомогою
яких створюють і редагують відеофайли на комп’ютері
7. Редактор для створення потокової презентації
8. Надає можливість зберігати аудіо- і відеозаписи а забезпечує синхронізацію аудіо-
та відеопотоків під час відтворення
9. Файл, що містить відомості про порядок розташування
та час відтворення аудіо- і відеокліпів, відеопереходи, відеоефекти, назви
тощо називається
10.
Спосіб
кодування аудіо- та відеофайлів впливає на
|
1.
Кодек
2.
Конвертер
3.
YouTube
4.
Звукових редакторів (аудіоредакторів)
5.
Треком (звуковою доріжкою)
6.
Відеоредактор
7.
Кіностудія (Movie Maker)
8.
Медіа-контейнер
9.
Проектом
10.
Обсяг файлів
|
IV. Третій тур
Залишилося три учасники, які набрали найбільшу
кількість балів. За допомогою додаткового завдання визначається їх порядок
відповіді на поставлені запитання.
Додаткове запитання:
Розташуйте ці операційні
системи за часом їхньої появи, починаючи з найдавнішої
А. Windows
Б. Linux
В. MS
DOS
Г. OS-2
Відповідь:
г, в, а, б
Кожен
учень отримує власний колір, і відповідно запитання його теми зафарбовані в
його колір. Учасникам пропонується обирати із заданого поля за номерами та
кольорами запитання. За правильну відповідь на запитання своєї теми учень
отримує 2 бали. За правильну відповідь на запитання свого суперника учень
отримує 3 бали, а за відповідь на запитання загальної категорії – 1 бал.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
Загальні запитання
(сірий колір)
1.
Що являє собою метод роботи з файлами під назвою Drag
& Drop?
(Це переміщення чи копіювання
файлів шляхом їх перетягування за
допомогою лівої чи правої кнопки миші)
2.
Яка суттєва різниця між резидентним та нерезидентними
вірусами?
3.
Які ви знаєте види комп’ютерних мереж? (Локальні,
глобальні)
4.
Назвіть відомі Вам типи сканерів.
5.
Наведіть основні характеристики вінчестера. (Об’єм та
швидкість обертання)
6.
Як правильно завершити роботу в ОС Windows? (Натиснути
кнопку Пуск-Завершение работи)
«Робочий стіл Windows» (зелений колір)
1.
Базова програма комп’ютера, з якої запускаються та
виконуються всі інші програми, яка керує пристроями комп’ютера та забезпечує
користувачам ефективне їх використання. (Операційна система)
2.
Який значок показує всі доступні пристрої комп’ютера та
деякі елементи управління? (Мій комп’ютер)
3.
При натисканні на яку
кнопку з’являється меню. Яке відображає зручний доступ до найбільш
використовуваних елементів системи? (Пуск)
4.
За допомогою якого значка можна одержати доступ до
комп’ютерів, які знаходяться в мережі . (Мережеве оточення)
5.
Який значок на робочому столі дозволяє повернути видалені
файли або позбавитись від них зовсім? (Корзина)
6.
Який засіб використовується для швидкого запуску програм
або перемикання між запущеними програмами? (Панель задач)
«Робота з файлами та
папками Windows» (червоний колір)
1.
Про що говорить розширення файлу? (Про тип файлу)
2.
Засіб, який є посиланням на існуючий файл чи папку?
(Ярлик)
3.
Для того щоб відкрити файл чи папку, треба…?» (Дві
клацнути по його значку)
4.
Як скопіювати в буфер та скопіювати з буферу файл за
допомогою клавіатури? (Ctrl+C, Ctrl+V)
5.
Як створити нову папку в ОС Windows? (Наприклад натиснути
правою кнопкою миші на білу область вікна та вибрати Создать-Папку)
6.
Як за допомогою клавіатури закрити активне вікно? (Alt+F4)
«Технологія опрацювання числових даних у середовищі
табличного процесора» (синій колір)
1.
З чого починається формула в табличному процесорі? (Зі
знака «=»)
2.
Як можна змінити в електронній таблиці форматування даних,
що відповідають певним умовам? (За допомогою умовного форматування)
3.
Яка діаграма демонструє зміну даних за певний період часу
й ілюструє співвідношення окремих значень даних? (Стовпчаста)
4.
Для прискорення пошуку даних застосовують (Упорядкування
даних)
5.
Яка діаграма ілюструє як абсолютну величину кожного
елемента ряду даних, так і його внесок у загальну суму? (Кругова або секторна)
6.
Як називається процес застосування до електронної таблиці
правил добору даних для відображення на екрані? (Фільтрування)
V.
Підведення підсумків.
Немає коментарів:
Дописати коментар