Сторінки

неділя, 19 серпня 2018 р.


Година спілкування (перший урок у 2018-2019 н.р.)
«Будуємо справжню демократичну країну»
для учнів 10 класу

Мета: розвивати знання про демократію та демократичну країну; поглиблювати знання про Україну; сприяти усвідомленню учнями місця України серед інших європейських країн;  розвивати навички критичного мислення;  формувати пріоритети, які визначають демократичну країну; виховувати повагу до думки інших людей.
Обладнання: Державний Прапор України, Державний Гімн України, мапи Європи та України, матеріали для  роботи з учнями.
Хід уроку
Учитель. Сьогодні ми з вами поговоримо про Україну як демократичну країну, спробуємо з вами виробити пріоритети, за якими на нашу думку Україна може стати справжньою демократичною державою.
Прийом «Кошик знань»
В повсякденному житті всі Ви зустрічалися з поняттями «держава» та «демократія». Я пропоную Вам зараз разом  до поданих клітинок «кошика знань» записати ті асоціативні  поняття,  які у Вас виникають, коли Ви чуєте ці слова.
 












Діти будують асоціативні кущі запропонованих понять. А потім звертаємося до понять пояснених у Вікіпедії.
Держава -  це універсальна політична форма організації правління, що характеризується суверенною владою, політичним та публічним характером, реалізацією своїх повноважень на певній території через систему спеціально створених органів та організацій, за допомогою яких здійснюється політичне, економічне та ідеологічне ...
Демократія - форма політичної організації суспільства, що характеризується участю народу в управлінні державою.
Демократична держава – це держава, заснована на здійсненні народовладдя шляхом забезпечення прав громадян, їх рівної участі у формуванні державної влади і контролі за діяльністю.
Гра «Принципи демократичної держави»
З наведених принципів  оберіть ті, які на вашу думку характеризують демократичну державу.
Принцип народного суверенітету; Принцип  безстроковості; Принцип політичної свободи і рівності громадян; Принцип виборності;  Принцип наслідування; Принцип верховенства влади; Принцип підзвітності і підконтрольності; Принцип відкритості; Принцип зосередження влади в однієї людини; Принцип поділу влади; Принцип багатоманітності (плюралізму);  Принцип одноманітності; Принцип ухвалення рішень більшістю з урахуванням прав меншості; Принцип легітимності
Принцип народного суверенітету
Принцип політичної свободи і рівності громадян
Принцип виборності
Принцип підзвітності і підконтрольності
Принцип відкритості
Принцип поділу влади
Принцип багатоманітності (плюралізму)
Принцип ухвалення рішень більшістю з урахуванням прав меншості
Принцип  безстроковості
Принцип наслідування
Принцип верховенства влади
Принцип зосередження влади в однієї людини
Принцип одноманітності
Принцип легітимності

А ЗНАЄТЕ ВИ, ЩО?
1.     Демократія виникла разом із появою держави.
2.     Стародавні Афіни є зразковим прикладом демократичної держави.
3.     Характерною рисою демократичної держави є поділ влади на 3 гілки: виконавчу, законодавчу, судову. 
4.     У демократичних державах джерелом влади визнається воля більшості громадян.
5.      Австрія - член ЄС, за державним устроєм є парламентською демократією.
6.      В усіх країнах ЄС, де існує європейська демократія як єдине ціле, існує один єдиний законодавчий орган - парламент.
7.      Сучасна демократія передбачає не лише слідування більшості, а й дотримання прав меншості, що є характерним для Європи.
8.      На відміну від країн ЄС, у країнах колишнього СРСР низький рівень демократії.
9.     Для демократичної держави характерною рисою є наявність прямої та представницької демократії.
10.                       Для демократичного суспільства характерна багатопартійна система.
11.                       Прикладами країн з європейською демократією є такі країни Європи: Швеція, Швейцарія та Австрія.
12.                        У період Середньовіччя суттєвим доповненням до розуміння демократії стало створення органів місцевого самоврядування.
13.                        3 виникненням у XV-XVI столітті на території України козацтва розвиваються демократичні засади життя в українському суспільстві.
14.                        У Платона й Аристотеля демократія означала «правління всіх», на відміну від влади одного.
Гра-вікторина «Що я знаю за демократію»
Учні розподіляються на 3 групи. Їм  роздаються картки із запитаннями, на які за відведений час діти повинні дати відповідь. Та команда, яка набрала більшу кількість правильних відповідей, переможе
1. Що є зразком демократичної держави?
А) Стародавні Афіни
Б) входження держави в політичний союз
В) наявність у державі правлячої партії
2. Які гілки влади існують у демократичній державі?
А) Не існують взагалі
Б) влада зосереджена в руках однієї особи
В) законодавча, судова, виконавча
3. Якою державою є Австрію за державним устроєм?
 А) Парламентська республіка
Б) парламентська демократія
В) президентська республіка
4. Чи існує в демократичному суспільстві багатопартійна система?
 А) Так
Б) ні
5. Які країни можна назвати прикладом європейської демократії?
А) Польща та Угорщина
Б) країни колишнього СРСР
В) Швеція, Швейцарія, Австрія
6. Яка Конституція вважається найдемократичнішою у повоєнній Європі?
А) Конституція НДР1948
Б) Конституція 4-ї Республіки Франції 1946 року
В) Конституція УРСР1978 року
7. Яка тривалість історії демократії як форми державного устрою?
А) 200 років
Б) 2,5 тисячоліття
В) 1000 років
8. Що стало суттєвим доповненням до розуміння демократії у період Середньовіччя?
А) Створення парламенту
Б) створення органів місцевого самоврядування
В) наявність виборчої системи
9. Який існує один єдиний законодавчий орган в країнах ЄС?
А) Закони видає президент певної країни
Б) Кабінет Міністрів
В) Парламент
 10. Що означало у Платона та Аристотеля поняття «демократія»?
А) Правління всіх
Б) влада одного
В) правління меншості
(Відповіді: 1- А; 2 - В; 3 - Б; 4- А; 5 - В; 6 - Б; 7 - Б; 8 - Б; 9 - В; 10 - А)

Цінності об’єднаної Європи
 Мир: починаючи з другої половини ХХ століття Європейський континент є найбільш мирним місцем у світі.
Громадянські свободи: свобода думки, совісті, віросповідання, світогляду – усе це наріжні камені, на яких збудований Євросоюз.
Демократія: народ, що керує та контролює свою владу за допомогою виборів та інструментів громадського впливу – ось справжнє джерело влади в будь-якій країні ЄС.
Права людини: права на достойне життя та недоторканість в усіх особистих справах – це священні для Європи поняття.
Рівність: незалежно від рівня багатства, статі чи кольору шкіри – перед лицем європейського суду усі рівні.
Справедливість: Високий рівень соціального захисту гарантований кожному, хто готовий стати старанним громадянином Європейського Союзу.
Захист навколишнього середовища: бажання зберегти довкілля та любов до природи – спільне європейське прагнення.
Громадянська участь: європейські країни заохочують будь-які прояви активізму та громадянської свідомості.

Цікава статистика Євросоюзу
 Адміністративний устрій: 28 національних держав.
Адміністративний центр: Брюссель (від лютого 1992 p.).
Кількість населення: більше 508 млн. чол. (станом на 01.01.2015 року). Територія: 4 324 782 км2 .
Офіційні мови: 23 мови
Грошова одиниця: євро (у п’ятнадцяти з двадцяти восьми держав членів ЄС).
Екологія: 90% підприємств та 50% приватних домівок переробляють відходи та користуються вторинною сировиною.
Тривалість життя: середня тривалість життя – 80 років.
Мінімальний рівень зарплати: найнижча у Румунії — 275 євро, найвища – у Люксембурзі та Ірландії – 1563 євро.
Вихід на пенсію: середній вік виходу на пенсію – 65 років.
Ґендерна рівність: у Латвії жінки обіймають 53% керівних посад на підприємствах, у Болгарії та Польщі – по 44%, в Ірландії – 43%. Найнижчим цей показник є в Німеччині, Італії та на Кіпрі (по 22%).

Існує чудова легенда про виникнення української землі.
                          «Легенда  про  виникнення  української  землі»
     Багато  планет,  різних  і  таких  не  схожих  одна  на  одну,  породив  наш  Творець.  Але  якось  набрав  Творець  пригорщу  родючих  ґрунтів  і  голубих  вод  та  й  кинув  чудодійний  дар  на  планету,  що  пролітала  поблизу.  За  мить  ця  планета  ожила  і  заграла  всіма  барвами.
     Минуло  багато  часу,  і  вирішив  Творець  провідати  ту  планету.  Дістав  він  і  Божої  скрині  мішок  і  склав  у  нього  весь  свій  скарб:  золото  і  срібло,  діаманти  і  кришталь,  руду  і  сіль,  вугілля  і  граніт…  Кинув  свій  мішок  у  напрямку  планети,  яку  щойно  нарік  Землею.
     Розв’язався  мішок  із  скарбом,  і  почали  висипатися  з  нього  Божі  дари  на  планету.  І  найбільше  їх  насипалося  на  слов’янську  землю.  Минули  тисячі  років.  Якось  зібрався  Творець  поглянути  на  цю  маленьку  планету.  Облетів  довкола  неї  й  побачив  дивовижний  куточок, краще  від  якого  не  було  на  всій Землі.  І  вигукнув Господь:  «Це  справжній  рай!»
     Ступив  Він  на  казкову  землю,  яка  так  припала  йому  до  душі,  й  нарік її  Україною.  Адже  у  цій  назві  було  слово  «рай».  Ось  так  і  виникла  українська  земля,  яку  сам  Творець  хотів  би  мати  за  рай. «Україна – рідний край».

Бліц-турнір «Що ми знаємо цікавого про Україну»
1.     В якій країні знаходиться географічний центр Європи? (Україна)
2.     Яка гірська вершина Українських Карпат найвища? (Гора Говерла)
3.     Який Президент України підписав Угоду про партнерство та співробітництво з ЄС? (Леонід Кравчук)
4.     Участь яких країн передбачають зустрічі у «Нормандському форматі»  (Франції, України, Росії, Німеччини)
5.     Перша угода між ЄС та країнами колишнього Радянського Союзу була підписана ЄС саме з ЦІЄЮ країною? (Україною)
6.     80% тексту Угоди про асоціацію України з ЄС займають норми саме у ЦІЙ сфері? ( торгівля, економіка)
7.     ЦІ три країни ЄС здійснювали у 2014 році поставки газу в Україну? (Польща, Словаччина, Угорщина)

Вправа «Мікрофон»
1. Які європейські цінності допоможуть нам збудувати сучасну європейську Україну?
2.     Що значить бути громадянином європейської держави?
3.     З кого і з чого треба починати?
4.     Як ви розумієте вислів «Бути громадянином держави – це не лише брати, а й віддавати.»
                    
Вправа «Чарівний соняшник»
     На пелюстках соняха напишіть, що ви зможете зробити для Батьківщини в дорослому житті і прикріпіть пелюстки на дошці, сформувавши  таким чином квітку соняшника.
Підсумок уроку
Молодь будь-якої країни творить її майбутнє: мріє, забігає наперед, будує грандіозні плани і проекти. Саме в лавах теперішньої молоді перебувають ті, хто завтра стане біля керма держави. Вам належить будувати сучасну демократичну Україну та керувати нею. Зараз у кожного з вас є можливість активно працюють у громадському русі, ви майбутня еліта нашого суспільства, повинні формувати лідерські здібності, щоб  ефективно працювати в обраній сфері суспільного життя.
Майбутнє залежить від кожного з нас!
Література:
1.     Поважаю Європейські цінності – будую сучасну Україну! Методичні рекомендації до проведення Першого уроку в 2017-2018 н. р. / Упоряд. О.О. Злобіна. – Чернігів: ОІППО імені К.Д. Ушинського, 2017. – 91 с.\
2.     Україна – єдина країна. Розробки уроків і позакласних заходів для проведення Першого уроку у 2014/2015 навчальному році: [методичний посібник] / укладачі: Ю.В. Міцай, С.М. Пляка, О.П.Третяк, О.В. Ревнивцева. – Кіровоград: ФО-П Александрова М.В., 2014. – 172 с.







Немає коментарів:

Дописати коментар